Sportlovet

Under lovet har jag hunnit med en hel del aktiviteter, såsom mysig vinterpromenad, jobb, träning och så kan jag kontra Lisa som gottat sig i Åre i veckan att jag varit en dag i Yxbacken i alla fall! Jag blev väldigt positivt överraskad när de äntligen bytt liftkortssystem, nu är det ett liftkort i jackan som gäller! Det negativa är tyvärr att jag kan tycka det är lite dyrt, med tanke på att det inte är så många backar. Liftkortens priser är inte alls långt ifrån Sälens skipass priser.

Priser hittar ni här: http://www.yxbacken.nu/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=27&Itemid=49

Bilder från vinterpromenad

P.S. I helgen blir det ut och fara igen, denna gång besöker jag Västerås!

// Emma

Romme

Igår var vi i Romme Alpin med skolan. Dagen började tidigt, klockan 6 åkte bussen från skolan och på bussresan upp sov vi mest men vi hann även leka några av Lisas "roliga" billekar. När vi äntligen kom fram så skyndade vi oss ut i backen. Hela dagen var riktigt rolig och när dagen nådde mot sitt slut var även vi helt slut.

Vi är nöjda med dagen och tycker att Romme är en bra skiddestination eftersom det passar alla typer av åkare, nybörjare eller proffs! Det vi inte gillade var Lisas skidutrustning som hon hyrde där. Skidorna var rikigt gamla och knappt styrbara, man klara sig på en dag men gäller det en längre period är det inte okej.

Vi kommer visa fler filmer och bilder från dagen så fort vi har lagt in dom på datorn!

Maria Montazami & Ving

Den kända hemmafrun Maria Montazami har synts till lite överallt i tv där hon har charmat oss alla. Allra senast har vi sett Maria i ett samarbete med resebolaget Ving. I och med detta delar både hon och Ving med sig utav sina bästa packtips för att kunna planera den perfekta resan.

Maria Montazamis Packtips:

Börja i tid – packar man kvällen innan är chansen stor att man missar att packa ner saker. Det är bättre att tänka igenom packningen några dagar innan.

Planera – planera rätt packning för att undvika exempel övervikt. Packar man rätt får man även plats med mer shopping.

Packa Listigt – försök att inte ta med kläder som blir skrynkliga till exempel skjortor. Tänk även på att inte lägga kläder med skira material nära kanterna på resväskan då risken finns att de fastnar i dragkedjan. Lägg jeans och kläder av grövre material ytterst.

Resebolaget Ving tipsar även om att tänk efter vilken typ av resa man är ute efter, exempel klimat, familjehotell eller vuxenhotell, avstånd på resan, vad man vill göra, sol och bad eller åka skidor och så vidare. Glöm heller inte att läsa på om resmålet för att underlätta planering av utflykter och sevärdheter, eventuella evenemang och kolla även vad hotellet erbjuder exempelvis träningslokaler eller guidade turer. Tillval på resan är inte fy skam beroende på vad man vill göra exempel kan vara golf, hyrbil eller mobilpaket för att surfa och ringa billigare. Till sist, glöm inte de nära och kära där hemma, varför inte överraska med en fin souvenir?

fotograf: Kajsa Fagerström

Resa med kompisar

(en bild på oss från när vi gick i 2.an)
Jag ser verkligen fram emot resan och jag tror att vi kommer ha jättekul Emmisen och jag!
Att resa med kompisar blir helt annorlunda än när man reser med familjen. Allt ansvar ligger helt plötsligt på en själv och man kan göra vad man vill. Jag reste med några tjejkompisar till Kreta i somras och vi hade galet kul!
Det är självklart mysigt att åka med familjen, men att resa med kompisar är helt klart mer spännande.
Jag hoppas på en kanonresa helt enkelt!! / Lisa

Amsterdam it is!!

Vår projektresa går av stapeln i mars och nu har vi även bestämt oss var vi ska anlända, närmare bestämt Amsterdam. Det är en stad full med liv där det liberala tankesättet styr samhället. Vår uppgift är att rapportera från stadens alla hörn, det vill säga från museer och sevärdheter till utelivet.

Amsterdam är Hollands största stad som erbjuder ett bra utbud av restauranger och kaféer, shopping, museer och nattliv som platsar på världstoppen. Gator, kvarter och kanaler bildar nästan en form av en hästsko, men det sägs vara aningen svårt att orientera sig, men det är ingen utmaning för oss!

Fakta:

Valuta: Euro
Språk: holländska
Invånare: ca 750 000, med förorter 2,2 miljoner
Sevärdheter: Anne Franks hus, Van Goghmuseum, Madame Tussauds, kanaler och broar, Waterlooplien, Rembrandtplien, Rijksmuseum och mycket mer!
Transport: Främst cykel, men även spårvagn, buss (även natt), tåg, tunnelbana och färjor

bild ifrån: http://www.themahoganyblog.com/wp-content/uploads/2009/07/amsterdam1.jpg

Billigt är bra!!

I Thailand är det väldigt billigt att leva! Maten kostar ingenting typ och är hur gooood som helst! Det som är lite dyrare är själva resan dit. Självklart kan man fynda men priset på en biljett brukar ligga runt 8000. Men sedan är det som sagt billigt att vara där.
Man kan göra så mycket olika saker i Thailand. Det finns jätte många fina sandstränder som alla har sin egna lilla charm. Shopping finns det hur mycket som helst av om man gillar det. Annars om man är lite mer äventyrlig av sig så finns det elefantridning, forsåkning, djungelvandring, dykning, snorkling, ja allt möjligt, jag skulle kunna göra en lång lista som aldrig tar slut! Sedan får man inte glömma allt uteliv som också finns gott om och alla goda drinkar!
Jag har varit i Thailand tre gånger nu och jag måste säga att priserna har höjts bara på de senaste tre åren! Visst det är fortfarande billigt(!!) men inte lika billigt som det var förut. Det är inte lika lätt att pruta nu, jag tror att de börjar lära sig att ta lite betalt från turisterna.
Men jag skulle varmt rekommendera Thailand för studenter som inte har så mycket pengar att åka dit och vara där ett tag! Man kan (om man vill) leva hur billigt som helst och samtidigt ha det hur kul som helst! Så mitt tips till er, ÅK DIT om ni inte varit där tidigare!

Bättre sent än aldrig....eller?

Jag åkte till Thailand i julas och jag har sagt att jag ska berätta om hur det var och så har jag skjutit upp det hela tiden men nu tog jag mig i kragen och tog tag i det här!
Jag och älskade pappa åkte själva i år och hade inte planerat något speciellt boende förutom den första dagen när vi kom fram så vi hade någonstans att ta vägen. Sedan åkte vi runt som vill ville helt enkelt!
De två första dagarna regnade det och jag fick lite smått panik så vi åkte till några kompisars hotell som också var i Thailand med på ett annat ställe. Där stannade vi i några dagar och vi hade ganska bra väder.
Pappa och jag åkte vidare efter några underbara dagar med sol och bad och drog ut till havs istället. Vi har nämligen dykarcertifikat och ville självklart ner till havsbotten och kolla in alla fina fiskar. Så vi åkte ut med en båt som vi bodde på ock dök i fyra dagar. Vi såg hur mycket fint som helst och vattnet är sjukt klart och blått.
Här ligger jag i våran hytt på båten och är sjukt trött. Det man gjorde var att dyka, äta, dyka, äta,vila, dyka, äta och sova typ haha. Man blev galet trött och ibland kändes det som ett träningsläger, men det var helt klart värt det!
När vi var på båten fick vi även gå iland på Similand island och det var jätte fin natur där. Det är ett naturreservat och man såg verkligen att det var orört. Påväg tillbaka till båten såg vi en apa som satt i trädet.
Efter båtturen så hade vi inte många dagar kvar på vår resa och de sista dagarna softade vi bara. Låg på stranden, shoppade lite och var bara allmänt bruna! Sedan var vår resa slut och jag är förvånad över att pappa och jag klarade av att resa i två veckor tillsammans utan några trubbel. Jag tror det var tur att vi träffade några kompisar ett tag, annars hade vi nog tröttnat på varandra! :P haha Det var en underbar resa som jag gärna skulle göra om!!

Resor 2011

Under våren så har jag fyra roliga resor/utflykter, som alla har olikt innehåll och syfte. Under februari är det Romme som gäller tillsammans med skolan för att åka skidor en heldag. I mars kommer två av resorna att äga rum, den ena är projektresan där vi troligtvis kommer anlända i Amsterdam. Den andra resan är en tripp till Stockholm över en helg för lite shopping och storstadskul. Belgien är den fjärde resans destination, vars syfte är tillsammans med skolan som ingår i ett EU-projekt där temat är mat och dryck. Denna resa kommer äga rum i maj.

Jag ser fram emot en händelserik vår!!!